Äkta känslor i fokus när bruset har slukat oss

Ett kåseri om hur personaliserade erbjudanden gick från skällsord till måste

AV LISA KRUSE
CREATIVE DIRECTOR & FOUNDER HOLY COMMS
januari 13, 2020

Fotograf:

Fram tills att någon för första gången började prata om personaliserad marknadsföring kände vi oss, märkligt nog, relativt incognito på nätet. Vi visste väl såklart att allt sparas på internet, men det kändes mer som en nutida folkskröna än vardag. Vem skulle kunna komma åt våra gamla Altavista-sökningar, ungefär. Vårt digitala liv var vår ensak, vår bubbla.

Dödsångest av nya interface

Förändring är läskigt, det är jag den första att hålla med om. Som ett kontrollfreak av rang ger oförutsedda förändringar mig känslan av att jag faller. Plötsligt, genom golvet, kanske dör. Det kan räcka med att Instagram ändrat sitt interface, jag tycker att det är sjukt obehagligt. De borde ha informerat mig först, så att jag hunnit förbereda mig. Det är såklart inte normalt, men det är normalt att sky förändring.

Spola fram till nutid. Idag har vi vant oss vid personliga erbjudanden. Så himla läskigt var det ju inte. Tvärtom kan det vara ganska hjälpsamt. Nya studier visar att vi numera till och med tar illa upp om vi får utstå marknadsföring som inte är personaliserad. Känner ni igen det? Det gör jag. I hemlighet hatar jag företag som skickat mig nyhetsbrev med nya favoritplagg till dig Lisa som jag absolut inte kan relatera till. Storblommiga tunikor med volangkrås? Jag glömmer inte, Zalando.

Den enda vägen till förtroende

Era kunder tar idag för givet att ni ger dem det bästa erbjudandet som finns på hela internet. Gör ni det inte så letar de upp det själva hos någon annan, det är såklart ingen nyhet. Dock är det lite för lätt att fastna i den hektiska tävlingskänslan som uppstår när alla, trots allt, måste tävla för att vinna konsumenterna online. Hetsen gör att många helt missar det enda sättet att nå fram på riktigt genom bruset. Bygga en långvarig relation, tillit. Hur det sker? Enkelt. Ni måste gå tillbaka till grunderna av all kommunikation – den som skapar känslor.