De opersonliga personporträtten = employer branding?

"Fantastiska utvecklingsmöjligheter för individen, en dynamisk och inspirerande miljö. Här står arbetsglädjen verkligen i centrum och yada yada yada."

AV LISA KRUSE
CREATIVE DIRECTOR & FOUNDER HOLY COMMS
januari 14, 2020

Fotograf: Håkan Målbäck

Employer branding som kommunikationsgenre har exploderat de senaste åren. Fler och fler företag spänner sina biceps för att attrahera talangerna. Men tävlingen om kompetensens gunst gör att många missar det allra viktigaste: att bjuda på värdeskapande kommunikation. Läs våra främsta råd för hur ni skapar djup i er employer branding – trots corona.

Vi har alla sett dem. Fotona på de inbjudande – men ärligt talat ganska stelt – leende medarbetarna som på olika sätt representerar varumärket. De är ambitiösa, trevliga a-exemplar. I intervjun pratar de engagerat om hur högt i tak det är på arbetsplatsen. Fantastiska utvecklingsmöjligheter för individen, en dynamisk och inspirerande miljö. Här står arbetsglädjen verkligen i centrum och yada yada yada. Helt osökt stämmer ofta adjektiven de lyfter väl ihop med årets trendspaningar kring vad topptalangerna värdesätter hos sin nästa arbetsgivare. Ofta känns kommunikationen styltig, vilket den lätt blir när intervjupersonen – den perfekta medarbetaren – pepprats med värdeord som vore “bra om det gick att nämna”.

För att nå fram hela vägen och väcka äkta känslor behöver vi backa bandet till själva kärnan i till all kommunikation. Tillit. Nyckeln till att väcka intresse, bygga förtroende och addera värde genom er digitala employer branding-kommunikation handlar om nämligen till fullo om att skapa förtroende. Vi känner tillit till någon som känns ärlig, som bjuder på sig själv – och kanske lär oss något nytt. Någon som verkar dela samma intressen och tankar som oss själva. Samma sak gäller er employer branding. Här finns några konkreta knep att ta till, men låt oss först adressera elefanten i rummet: a thing called corona.

Hur går man egentligen tillväga för att nå fram, mitt under coronatider? Tänk såhär. Sannolikt är er målgrupp i mer behov av inspiration än någonsin. Att bjudas på en paus och ta del av något spännande är välkommet för många just nu. Så, varför inte passa på att vara den trevliga, potentiella arbetsgivaren som erbjuder just det? En paus från coronarapporterna, sponsrat av er.

Tre konkreta innehållsidéer som stärker ert employer brand

1) Ett riktigt personporträtt. Våga komma nära! För att skapa förtroende måste ni våga visa upp annat det allra glossigaste. Låt så lite som möjligt handla om företaget, fokusera på människan och hennes eller hans unika historia. Det skapar igenkänning, på riktigt.

2) En intressant djupdykning. Skriv om ett ämne som är intressant för målgruppen som ni vill attrahera. Gör er research, noga, för att hitta det. Djupintervjua anställda som ni önskar att ni kunde klona för att ta reda på vad som är den stora snackisen inom deras specialistområde just nu. Artikeln ska vara så nischad att den antagligen är totalt ointressant för alla andra än just er målgrupp. Bra nog för dem att välja framför alla artiklar om corona.

3) Intervjua en auktoritet. Spinn vidare på samma tema och leta fram nyckelpersoner inom ämnet. En entreprenör, en professor eller en debattör. De flesta tackar ja till en intervju, om ämnet matchar det som de brinner för.

Och du – allt det här går att skapa digitalt, såklart.