Del 2: En konsumerande millennial

Den konsumerande millennialen ute efter två saker: En bra deal och en bra produkt.

AV LISA KRUSE
CREATIVE DIRECTOR & FOUNDER HOLY COMMS
januari 15, 2020

Fotograf:

I del två av vår miniserie om millennials djupdyker vi i målgruppens beteende som konsumenter. Vad är viktigt för dem och vad grundar de sina köpbeslut på?  

Millennials lever stora delar av sitt liv på nätet, därför är det inte konstigt att även deras konsumtion har flyttat online. Deras sätt att konsumera uppdateras lika ofta som deras mjukvaror, men det finns ett par beteenden som hänger sig kvar.

Jämför, jämför, jämför

Att jämföra priser är självklart för millennials, men deras jämförelser stannar inte där. För dem är det även viktigt, ibland till och med viktigare, vad andra konsumenter tycker om varumärket och produkterna.

Trots det frekventa klickandet, för att hitta den bästa dealen, litar bara 6% av millennials på digitala annonser. Den starkaste formen av varumärkesbyggande är fortfarande word of mouth. 95% av dem ser sina vänner som den trovärdigaste källan till produktinformation. Den enda skillnaden, när vi talar om millennials, är att även word of mouth-kommunikationen idag sker nästan uteslutande via digitala kanaler.

Feedback-generationen

Millennials älskar feedback. De är inte rädda att berätta för företagen vad de tycker om deras kommunikation och produkter. Hela sju av tio ser det inte bara ser det som en självklarhet, utan till och med som sitt ansvar.

Även andra konsumenters åsikter spelar stor roll. User-generated content, eller UGC, influerar köpbeslutet för hela 84% av de tillfrågade millennial-konsumenterna i den här studien (klick!).

Låt någon annan föra talan

Den konsumerande millennialen ute efter två saker: En bra deal och en bra produkt. De är väl medvetna om företagens och reklamens influerande på deras beslut, därför vill de höra någon annan än er tala om era produkter och tjänster.