Kairos och de gamla grekerna

"Kairos innebär att du, som talare eller skribent, fångar tiden rätt. Du kommunicerar rätt ord vid rätt tillfälle."

AV LISA KRUSE
CREATIVE DIRECTOR & FOUNDER HOLY COMMS
januari 3, 2020

Fotograf:

De flesta håller med om att det är skillnad på den upplevda tiden och den faktiska tiden. När du fångas av en skicklig föreläsare eller fastnar i en intressant artikel kan tiden gå snabbt. Det är ingen tillfällighet – fenomenet stavas kairos.

De gamla grekerna är mer aktuella i dagens digitala samtid än vad du kanske tror. Hur ofta tar vi inte beslut som tydligt påverkas av att timingen är rätt, exempelvis?

Timingens roll i våra köpbeslut är branschöverskridande. Tröskeln blir lägre att klicka hem där nya skorna när du får en rabattkod på tjugofem procent till din inkorg. Du är mer benägen att ta ett möte med en säljare som ringer med lösningen på problemet du haft huvudvärk för de senaste veckorna. Tvärtom är du inte nämnvärt intresserad av en rabatt på en resa till Berlin när du precis bokat din flygresa dit, med ett annat bolag.

Ur Platons dialoger

Låt oss ta dig tillbaka till en tid då ordet rabattkod inte dryftats en enda gång än. Tre, fyrahundra år före Kristus levde han. Platon. I dialogen Faidros myntade han begreppet kairos. Kairos betyder tid, men inte vilken tid som helst – den upplevda tiden. Till skillnad från chronos, som är grekernas ord för tid rent generellt, är kairos ett situationsbetingat fenomen eller egenskap.

“Idag, till skillnad från på Platons tid, kan du använda data för att göra en så djupgående målgrupps- och situationsanalys som möjligt.”

Kairos innebär att du, som talare eller skribent, fångar tiden rätt. Du kommunicerar rätt ord vid rätt tillfälle. Genom att ta in din publik och anpassa budskapet utifrån sammanhanget når du fram. Det kan låta som retorikens version av relativitetsteorin. På ett sätt är det precis vad kairos är. Genom att anpassa sig efter kairos kan avsändaren styra hur mottagaren upplever den tid som passerat.

Kairos och digital annonsering

Som talare, annonsör eller debattör kan du inte alltid styra timingen. Idag, till skillnad från på Platons tid, kan du använda data för att göra en så djupgående målgrupps- och situationsanalys som möjligt. Genom att förbereda dig och göra din hemläxa skapar du goda förutsättningar att agera på uppstuds.

Det kanske kan te sig lättare att anpassa sig efter kairos bakom ett talarpodium, men faktum är att dagens digitala annonseringsmöjligheter låter oss göra precis det. Ju bättre du känner dina kunder, desto mer träffande budskap kan du skräddarsy. Genom att noggrant mäta vilka som fungerar – och inte – kan du snart knäcka koden till digital kairos.