Del 1: Millennials – vilka är de egentligen?

Det är lätt att få en bild av dem som ganska osympatiska och oartiga. Samtidigt, är det inte alltid så den nya generationen har beskrivits?

AV LISA KRUSE
CREATIVE DIRECTOR & FOUNDER HOLY COMMS
januari 13, 2020

Fotograf:

Visste du att en av de vanligaste frågorna som ställs till Google och Bing är ”Är jag en millennial?”. Det råder onekligen en viss osäkerhet kring vem, eller vad, som är en millennial. Det korta svaret? Dina kunder.

Millennials, eller generation Y, är födda mellan 1980 och 2000. De har vuxit upp under den snabba, digitala utvecklingen; de har sett mobiltelefoner och datorer gå från tunga statusobjekt till att bli något av en mänsklig rättighet. Överdriven liknelse? Nja, redan år 2020 beräknas fler människor ha en mobiltelefon än rinnande vatten och elektricitet hemma. 

År 2020 är även året då millennials förväntas stå för hälften av all global arbetskraft. Om du inte redan har koll på dem är det helt klart dags att få det. De är inte bara dina medarbetare, de är också dina kunder för en lång tid framöver. Redan i år beräknas de ha starkare köpkraft än någon annan generation.

Ger FoMo ett ansikte

De har beskyllts för att vara hopplöst curlade och multitaskande. På japanska har de fått ett eget, inte helt smickrande, adjektiv som beskriver deras oförmåga att hålla fokus. Nagara-zoku – de som alltid gör två saker samtidigt.

“Det är en ganska kall bild som målas upp av vår mest aktuella generation – karriärister som shoppar massor och aldrig fokuserar.”

I Tyskland kallas millennials för Generation Maybe. De är högutbildade, aktivt nätverkande, talar flera språk och har en global syn på de mesta. Till synes har de världen för sina fötter, men blir så överväldigade av alla möjligheter att de inte vågar binda sig till ett enda alternativ. En kollektiv identitetskris, eller som millennials själva säger – FoMo, fear of missing out

Som de gamla grekerna sa

Det är en ganska kall bild som målas upp av vår mest aktuella generation – karriärister som shoppar massor och aldrig fokuserar. Det är lätt att få en bild av dem som ganska osympatiska och oartiga. Samtidigt, är det inte alltid så den nya generationen har beskrivits? Låt oss backa bandet till antiken.

“They have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise. They no longer rise when elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company.” – Sokrates, år 400 f.Kr.

Kanske har vi inte förändrats så mycket, ändå.